Tuesday 14 February 2012

Renungan Artikel 2

1. Isu utama yang ditimbulkan di dalam artikel ini ialah tentang kes pencurian basikal yang telah meningkat. Kes kecurian basikal sering berlaku di kawasan perumahan awam, laluan pejalan kaki dan stesen MRT. 
2. Semua penunggang-penunggan basikal harus berikan perhatian mereka terhadap artikel ini kerana sudah ada banayk kes pencurian basikal.
3. Kes ini menjadi bertambah teruk sejak tahun 2010. Sebanyak 1,137 basikal dilaporkan lesap manakala hanya 719 basikal telah dicuri pada tahun 2010.
4. Basikal-basikal yang telah dicuri dijual semula di Sungei Road atau bazar di City plaza. Ada juga dijual di estet perusahaan di Jurong, Woodlands dan Sembawang.
5. Untuk menggelakkan kecurian basikal, penuggang basikal dinasihati untuk menyimpan basikal mereka di rumah apabila ia tidak digunakan. Pemilik juga dinasihatkan supaya mengunci basikal mereka ditempat khas seperti rak-rak basikal. Peralatan basikal yang boleh ditanggal juga harus di kunci.
6. Pada pendapat saya, kes kecurian ini semakin bertambah kerana semakin banayk orang tidak mempunyai kerja akibat ekonomik dan terpaksa mencuri basikal untuk dijual supaya mendapatkan wang.

No comments:

Post a Comment